Recensie Seven

Naam: Seven
Producent: HenMar Games
Adviesprijs: €32,50
Leeftijdscategorie: 7 – 117 jaar

Verkooptekst fabrikant: Seven is een tactisch cijferspel voor de hele familie. Baan je een weg naar het midden van het bord door stenen op het bord te plaatsen waarbij de uitkomst van de aan elkaar gelegde cijfers altijd 7 is.
Klopt dit? Het is een tactisch cijferspel wat je met de hele familie kunt spelen. En ja, de uitkomst van de aan elkaar gelegde cijfers moet altijd zeven zijn.

Recensie Seven

Recensie Seven

Bordspel Seven van HenMar Games

Gezelschapsspellen zijn leuk om met elkaar te spelen, zeker wanneer een combinatie van geluk en tactiek je naar de overwinning kunnen helpen. Seven is zo’n gezelschapsspel en is het eerste spel van een startende Nederlandse producent (HenMar Games). Seven is geschikt voor twee tot vier spelers en een potje Seven duurt ongeveer een uur tot vijf kwartier. Seven bevat spelregels voor een beginners variant, een variant voor gevorderden en een kindervariant.

Over Seven

Het doel van het spel Seven is om als eerste het zwarte middenstuk van het spelbord te bereiken. Dit middenstuk moet je bereiken door de speelstenen aan elkaar te leggen. De stenen moeten samen middels een rekensom op zeven uitkomen.

Wanneer je het speelbord hebt neergelegd en alle fiches liggen op de juiste plek, pakt iedere speler zeven speelstenen uit de groene buidel en zeven speelstenen uit de rode buidel. Iedere speler krijgt nu een eigen kwart van het speelbord en het spel kan beginnen. Je start bij het vakje met de ster die in de hoeken van het speelbord zijn geplaatst. De eerste steen die nu neergelegd wordt is vrij neer te leggen, iedere volgende steen die wordt aangelegd moet de som van zeven opleveren. Na iedere zet moet je de speelstenen die je neer kunt leggen weer aanvullen. Je mag hierbij zelf kiezen of deze uit de rode of groene buidel komt. De stenen die in de rode buidel zitten bevatten tenminste één negatief cijfer.

Seven het spelWanneer je tijdens het leggen van een steen, de steen op de plek van een rond fiche plaatst, moet je dit fiche meteen uitspelen (met uitzondering van het verdedigingsfiche: de ster). Je bepaalt voordat je een fiche uitspeelt bij welke tegenstander je de actie gaat uitvoeren. De tegenstander kan op dat moment bepalen om een verdedigingsfiche in te zetten. Wanneer het verdedigingsfiche wordt ingezet, kun je de actie niet meer uitvoeren en ben je het fiche kwijt (ook het verdedigingsfiche verdwijnt uit het spel). Bij de variant van dit spel voor gevorderden, heeft iedere aanvalsactie een eigen rechthoekige verdedigingskaart. Het kan dus voorkomen dat je je niet kunt verdedigen tegenover een aanval.

Een aanval kan bijvoorbeeld bestaan uit het weghalen van een aantal speelstenen of het bouwen van een muur op het Fort gedeelte bij een tegenstander.

Rondom het middenstuk bevindt zich een vierkant van zwarte en rode velden. Dit wordt het Fort genoemd. Spelers die spelen op het oranje speelveld, mogen alleen via de rode vlakken het Fort binnen treden met een rood vlakje van de speelsteen. Een rood vlakje van een speelsteen moet dus via een rood veld het Fort binnen vallen. Spelers die op het gele veld spelen, mogen alleen via de zwarte velden met een zwart vlakje op de speelsteen het Fort enteren. Bij de kinderversie mag je op iedere manier naar binnen gaan.

Conclusie recensie Seven

Seven BoardgameSeven is een bordspel dat voor een groot deel handmatig is gemaakt en samengesteld, iets wat je niet zou verwachten wanneer je de doos van dit spel pakt en het openmaakt. De fiches en kaarten zitten netjes gesorteerd verpakt in kleine gripzakjes en speelstenen zijn verdeeld in een rood en groen stoffen tasje (deze tasjes zijn goed af te sluiten). Het speelbord is gemaakt van stevig karton.

Voordat je voor de eerste keer begint met het spelen van Seven moet je (vanzelfsprekend) aandachtig de goed beschreven handleiding doorlezen. Deze handleiding is duidelijk geschreven en het is al snel duidelijk hoe dit spel gespeeld moet worden. Wanneer er desondanks toch iets niet duidelijk is, kun je op de website van de producent een filmpje bekijken waarin het spel wordt uitgelegd. Ook geeft HenMar Games je de mogelijkheid om de makers van dit spel te mailen zodat je ze vragen kunt stellen over Seven.

Seven is goed doordacht ontworpen en geproduceerd. De redactie van SpeelgoedMagazine.nl heeft dit spel dan ook met veel plezier gespeeld. Om plezier in het spelen van dit spel te hebben, is het wel een voorwaarde dat je het leuk vindt om sommen te maken. Je moet immers met iedere zet een som maken waarvan de uitkomst zeven is. Daardoor zal dit spel niet voor iedereen leuk zijn om te spelen, maar is er wel een grote groep te vinden die dit spel te gek zal vinden. Hoe goed je ook kunt rekenen, het is altijd maar de vraag of je wint doordat je tegen gehouden kan worden met een aanvalsactie van een tegenstander.

De elementen wiskunde, tactiek en geluk vormen samen het leuke spel Seven. De recensie Seven wordt door de redactie van SpeelgoedMagazine.nl dan ook gewaardeerd met een verdiende negen als rapportcijfer.

Seven is verkrijgbaar via de website van HenMar Games.

Waardering door SpeelgoedMagazine.nl: 9/10

[Total: 0 Average: 0]