Recensie Spexxx

Producent: Waterfall Games
Adviesprijs: €21,95
Leeftijdscategorie: 8+

Verkooptekst fabrikant: Spexx is een tactisch dobbelspel voor de hele familie!
Klopt dit: ja, dit spel is fun voor iedereen.

Recensie Spexxx

SpexxxSpexxx is een Nederlandse uitvinding, bedacht door twee enthousiaste spelliefhebbers en is in eigen beheer uitgebracht. Alleen dat al maakt dit spel het uitproberen waard. Dit is een dobbelbordspel waarbij tactiek en een flink dosis geluk goed van pas komen. Spexxx is een spel voor 2 tot 4 personen en bevat een kindervariant waardoor het spel vanaf 8 jaar gespeeld kan worden. Een potje Spexxx duurt ongeveer 30 minuten.

Het spel
Doel van het spel is om op het bord minimaal drie blokjes op een rij te krijgen en daarmee zoveel mogelijk punten te verdienen. Dit kan horizontaal, verticaal en diagonaal. Het bord is opgedeeld in 6 velden met ieder een andere kleur. Elke kleurenveld heeft een andere puntenwaarde, hoe hoger de waarde van een hokje des te lastiger het is om hier je blokje neer te zetten.
Punten kun je verdienen door minimaal drie blokken op rij te krijgen, dit heet een Spexxx. Voor de hele Spexxx krijg je punten. Wanneer je het tactisch goed speelt, kun je door één blokje te plaatsen zelfs meerdere Spexxxen creëren en een flinke sprong op het scorebord maken. Bij een grotere Spexxx van 5 of meer blokjes kun je extra bonuspunten verdienen.
Om het spel iets moeilijker te maken zijn een aantal velden voorzien van zilveren en gouden hokjes die diagonaal op het bord geplaatst zijn. Gooi je met de dobbelstenen vier of vijf opeenvolgende punten, dan mag je hier een blokje plaatsen. Wanneer alle blokjes opgespeeld zijn is het spel afgelopen en heeft degene met de meeste punten gewonnen.

Plus- en minpunten

Spexxx

Spexxx

Het leuke van Spexxx is dat je tactisch moet spelen om te winnen en dus alles goed in de gaten moet houden. Je kunt je tegenstander zo nu en dan goed dwars zitten, wat de lachspieren bij medespelers aan het werk zet. Natuurlijk ben je afhankelijk van een grote dosis geluk omdat je een dobbelsteen niet kan sturen.
Doordat er rondom het speelveld heen een soort van scorebord zit kun je hier de puntentelling goed bij houden en hoef je niet zoals bij veel spellen er een kladblok bij te pakken en de punten hierop met pen bij te houden.
Wat ook erg fijn is, is dat de makers van het spel gripzakjes in de doos hebben gestopt. Hiermee kun je de blokjes van elke kleur apart opbergen en kun je een nieuw spel snel starten zonder dat je eerst de blokjes hoeft te sorteren op kleur.
De spelregels van Spexxx zijn niet ingewikkeld, maar je moet ze wel eerst rustig doorlezen om de regels goed te begrijpen. De meegeleverde handleiding is duidelijk en begrijpelijk geschreven.
Dit spel heeft veel pluspunten en bijna geen minpunten. Als er al een minpunt is, is dat het spel met ongeveer 30 minuten is afgelopen en je dan opnieuw kunt beginnen. Voor een verbeterde versie van dit spel kunnen er misschien meer blokjes aan het spel toegevoegd worden. Maar goed, als dit het enige minpunt is… mag ik concluderen dat de makers van dit spel een geweldig spel hebben ontwikkeld! Verder snap ik ook niet waarom de zilveren hokjes 8 punten waard zijn en de gouden hokjes maar 3 punten. Voor mij is goud namelijk meer waard dan zilver. Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar goed, dit is een klein detail wat de pret niet mag drukken.

Conclusie Recensie Spexxx
Al met al is mijn conclusie dat dit een zeer verslavend spel is voor jong en oud waar je vele avonden mee kunt vullen. Het enthousiasme van de ontwikkelaars is terug te vinden in het spel en daarmee is de basis van een goed spel gelegd. Je bent constant bezig om je tegenstanders in de gaten te houden en een tactiek te ontwikkelen om het spel als winnaar te eindigen. Wanneer je van gezelschapsspellen houdt, mag dit spel zeker niet ontbreken in je collectie. Ook wanneer je geen liefhebber van gezelschapsspellen bent, kun je aan Spexxx veel plezier beleven. Het is gemakkelijk te spelen en biedt veel amusement en lol. Spexxx is o.a. verkrijgbaar bij de Waterfall Games op bol.com. De redactie van SpeelgoedMagazine.nl waardeert de recensie Spexxx met een zeer verdiende 9,5.

Waardering Recensie Spexxx door SpeelgoedMagazine.nl: 9.5/10

[Total: 8 Average: 5]