Recensie UFO Alarm

Naam: UFO Alarm
Producent: Goliath Games
Adviesprijs: €29,99
Leeftijdscategorie: 6+

Verkooptekst fabrikant: Alarm! De ufo komt eraan!!! Nou ja, bijna… hun technologie is nog niet helemaal perfect. Toch proberen de boeren in paniek aan de trekstraal van het ruimteschip te ontkomen. Koeien, kippen en schapen worden één voor één opgezogen. Blijf als enige over en wordt de winnaar van dit doldwaze spel!
Klopt dit? Wat een gaaf ruimteschip!

Recensie UFO Alarm

Recensie Ufo AlarmBuitenaards leven, zou het bestaan? In het spel UFO Alarm wel! Met dit spel voor kinderen vanaf zes jaar moet je uit handen blijven van de marsmannetjes in het lichtgevende ruimteschip. Dit spel wordt aangekondigd als een buitenaards leuk kat- en muisspel van de succesvolle spelontwikkelaar Goliath.

Over UFO Alarm

UFO Alarm is een bordspel voor kinderen vanaf zes jaar waarbij boeren en hun dieren worden overvallen door buitenaardse wezens. Wanneer het lichtgevende ruimteschip over een pion vliegt kan de pion het ruimteschip in gezogen worden. In dit spel moet je daarom proberen de boer en zijn dieren uit de greep van de aliens te houden.

Recensie Ufo AlarmIn de doos van UFO Alarm vind je een handleiding, een speelbord, een ruimteschip, twee dobbelstenen en zestien pionnen. Doel van het spel is om als enige speler met pionnen op het speelbord over te blijven. Dit spel kun je spelen met twee tot vier spelers.

Om dit spel te beginnen kiest iedere speler een kleur en plaatst zijn of haar vier pionnen op de boerderij met dezelfde kleur. Vervolgens wordt het spel in twee rondes gespeeld.

Ronde één heeft als titel ‘De boerderij verlaten’. De spelers moeten tijdens deze ronde met hun pionnen de boerderij verlaten door met de dobbelsteen met nummers te gooien. Wanneer de pionnen de boerderij hebben verlaten begint ronde twee: ‘De aliens vallen aan’. Nu plaats je het ruimteschip op de markering in het midden van het speelbord.

Vanaf dit moment gooien de spelers met beide dobbelstenen om te bepalen wat er gaat gebeuren. De combinatie van de twee dobbelstenen bepaalt de zet die gedaan mag worden. Een boer plus een nummer verteld hoeveel vakjes je pion verplaatst mag worden. Een boer met een ruimteschipstraal betekent dat je speler verlamd is van angst en daarom een beurt over slaat. Gooi je een alien en een nummer, dan moet je het ruimteschip het aantal gegooide vakjes verplaatsen. Wanneer het ruimteschip over een pion vliegt, moet de speler die pion proberen te teleporteren. Zelfs wanneer deze pion van jezelf is! Omdat de technologie van de aliens niet perfect is, kan de ontvoering van de aliens ook mislukken. Wanneer dit het geval is, wordt de pion niet opgezogen en gaat er een lampje knipperen.

Recensie Ufo Alarm- AlienWanneer je een alien met een straal gooit kan iedereen de pineut zijn. De speler mag nu het ruimteschip verplaatsen naar ieder willekeurig vakje – met uitzondering van de boerderijen, het toilet en de geheime vluchtwegen- om een pion proberen te ontvoeren.

Om aan het gevaar te ontsnappen kun je gebruik maken van de geheime vluchtwegen. Op deze manier kun je de pionnen in veiligheid brengen op de aangrenzende boerderij. Iedere valdeur leidt naar een andere valdeur. Wanneer je pion op één van deze valdeuren terecht komt, mag deze direct naar de andere kant. Om het spannend te houden, mag je niet twee beurten op rij gebruik maken van de vluchtwegen.
Ook op het toilet kun je de pionnen verstoppen tegen het gevaar van de aliens. Om het toilet binnen te komen moet je het precieze aantal vakjes gooien. Wanneer het toilet bezet is heb je pech gehad.

Wanneer jij al je pionnen kwijt bent, moet je tijdens je beurt wel de dobbelsteen blijven gooien. Wanneer er een alien wordt gegooid, moet het ruimteschip worden verplaatst.

Het spel is afgelopen wanneer er nog maar één kleur op het bord is overgebleven. De speler met de overgebleven pionnen wint.

Conclusie recensie UFO Alarm

Recensie Ufo Alarm - BoerWat een buitenaards goed spel is UFO Alarm! Het verhaal is leuk, het spel is goed bedacht en er wordt gemaakt van stevige en degelijke materialen. Het ruimteschip is van stevig plastic en werkt op 3 AAA batterijen. Helaas worden deze niet meegeleverd. Dit ruimteschip heeft een elektronisch opzuigsysteem dat de pionnen van schuim gemakkelijk opzuigt. Het bord is voorzien van prachtige details in de grafisch mooie afbeeldingen.

De pionnen, gemaakt van schuim, moeten worden voorzien van een sticker zodat je weet of het de boer of bijvoorbeeld een kip is en bij welke boerderij de pion hoort. Helaas plakken de stickers niet al te goed op dit schuim en vallen ze na enkele keren spelen er al weer af. Gelukkig wordt er een reserve set stickers meegeleverd, maar dan nog vallen de stickers er na een tijdje weer af. Het best kun je ze dan vastlijmen.

De meegeleverde handleiding beschrijft duidelijk hoe het spel gespeeld dient te worden en hoe het ruimteschip in elkaar gezet moet worden.

Het verhaal achter dit spel en het feit dat het ruimteschip de pionnen kan ontvoeren, maakt dit een spannend spel waarmee je samen met je kind(eren) veel plezier aan kunt beleven. Een spelletje UFO Alarm duurt ongeveer twintig minuten.

De redactie van SpeelgoedMagazine.nl heeft met veel lol het spel UFO Alarm gespeeld. De recensie UFO Alarm wordt dan ook gewaardeerd met een acht als rapportcijfer.

Waardering door SpeelgoedMagazine.nl: 8/10

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dit vind je misschien ook leuk...